TWIFT.DK | Nyt i Danmark | Hvordan blev TikTok politisk?

Hvordan blev TikTok politisk?

Er TikTok politisk? Mange har betragtet TikTok som endnu et fjollet socialt medie, der primært henvender sig til de yngre generationer. Men TikTok har haft vokseværk og det har platformens politiske indflydelse også. TikTok er et sted man skal være, ikke kun for dansevideoerne, men også for at forstå de nyeste politiske tendenser.

Hvordan blev TikTok politisk

Hvad er TikTok?

TikTok har 800 millioner aktive brugere på verdensplan, så hvis du troede, det var en døgnflue, så tro om igen. Hvad er TikTok, spørger du så? Kort sagt er det et socialt medie, hvor brugerne deler korte videoer. TikTok udspringer fra appen Musical.ly, hvor det var udbredt at lave musikvideoer og danse til populære sange. Den indflydelse kan man stadig se i dag, hvor langt de fleste videoer på TikTok har et musisk element.

41% af TikToks brugere er mellem 16 og 24 år, hvilket forklarer hvorfor mange har betragtet det som et ’børnemedie’. Forskellen mellem TikTok og andre populære sociale medier på markedet er, at TikTok ikke tager udgangspunkt i hvem du følger, men i stedet tager udgangspunkt i, hvad du liker og interagerer med. TikTok er i højere grad styret af algoritmer, som analyserer dine behov og din præferencer. Derfor opstår der nemmere mindre midlertidige subkulturer drevet af online trends.

Politisk identitet på TikTok

TikTok har oplevet en stigende popularitet under corona-pandemien, hvor mange har været lukket inde i deres egen hjem. Platformen fungerede som et tiltrængt pusterum fra en nyhedsstrøm og en virkelighed, som i tiltagende grad blev stressende og skræmmende at tage stilling til. Mange brugere lavede let og sjovt indhold fra deres egne hjem, som behandlede udfordringer, de fleste kunne forholde sig til. Men lad dig ikke narre, for TikTok er mere end dansevideoer og challenges.

En tendens mange kommentatorer har bemærket på TikTok er, at politiske diskussioner og udtryk bliver filtreret gennem brugernes identiteter og oplevelser. Mediet egner sig dårligt til tilrettelagte politiske kampagner, men godt til visuelle personlige udtryk, som bygger ovenpå social identitet. TikTok blev et sted hvor leg, kreativitet, identitet og politik mødtes og blev sammenblandet.

Det til trods for, at TikTok, som er eget af det kinesiske firma ByteDance, ikke tillader politiske reklamer og efter sigende har censureret indhold angående Tiananmen Square, Tibet og Taiwanesisk selvstændighed, der alle er politiske tabuer i Kina.

TikTok og det amerikanske valg

Første gang TikTok kom på alles læber, var i forbindelse med Præsident Trumps rally i Tulsa Oklahoma. Trump havde valgt at holde et af sine populære politiske rallys, til trods for nedlukninger mange steder i USA samt stigende smittetal i mange stater. Trumps kampagne havde forud for rallyet udtalt, at de havde modtaget over en million anmodninger om billetter. Som svar på den store efterspørgsel var der opstillet storskærme udenfor, så alle de fremmødte kunne høre præsidenten tale. Men da dagen endelig kom, var der kun omkring 6.200 deltagende til rallyet, der ellers havde plads til 19.000 mennesker.

Hvad skyldtes det ringe fremmøde? Efter sigende havde K-pop fans og TikTok-brugere bestilt tusindvis af billetter i en aktion for at ydmyge præsidenten, uden nogen havde opdaget det. Aktionen fik stor international bevågenhed, netop fordi få havde taget TikTok seriøst som socialt medie med mobiliseringspotentiale.

Trump har efterfølgende forsøgt at få bandlyst TikTok, fordi hans regering mener, at TikTok er en seriøs trussel mod USA, da de frygter, at platformen kan blive brugt til at sprede misinformation i forbindelse med det amerikanske valg til fordel for Kina.  

F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related