TWIFT.DK | UnderholdninG | Få succes med nytårsforsættet

Få succes med nytårsforsættet

Året er gået på hæld og i en blanding af kådhed og champagnebrandert har du fået lavet dig et nytårsforsæt. Nu er spørgsmålet bare, hvordan får du rent faktisk succes med nytårsforsættet? De fleste nytårsforsæt ryger nemlig ud allerede omkring den 15. januar. Her i artiklen finder du et par gode råd, hvis dit skal holde lidt længere.

Få succes med nytårsforsættet

Vær realistisk med dit nytårsforsæt

Det kan være fristende at skyde efter stjernerne, når de dårlige vaner skal ændres. Alt eller intet tankegangen kan være tillokkende, men desværre er det også årsagen til, at mange nytårsforsæt løber ud i sandet. 

Det er måske ikke lige så sjovt at sige, at man gerne vil tabe 5 kilo frem for de 20 kg, som man rent faktisk gerne vil af med. Alt for store mål kan dog ende med at spænde ben for de gode intentioner. Lav i stedet nytårsforsæt, som er realistisk at opnå. 

Det kan f.eks. betyde, at dit nytårsforsæt bør hedde, at du gerne vil løbe 2-3 gange om ugen i stedet for hver eneste dag. Hvis du gerne vil spise flere grøntsager, så kan du starte med at have 1 eller 2 vegetardage om ugen.

Lav nytårsforsæt sammen med andre 

Et andet trick til at få succes med nytårsforsættet er at lave nytårsforsæt sammen med andre. Det kan f.eks. være klassekammerater, familiemedlemmer, venner eller kollegaer. Når du laver nytårsforsæt sammen med andre, så har du nogen at støtte dig op ad, når det bliver svært og nogle at dele sejrene med, når det går godt. 

Derudover er det også bare sjovere og nemmere, når man ikke er alene om at lave forandringer i sit liv. Og så kan det være en rigtig god taktik at føle sig forpligtet over for andre end bare sig selv. På den måde skal du ikke kun tage dig sammen for din egen skyld, men også for de andres.

Lav en plan

Sidst men ikke mindst så er det en rigtig god ide at lave en plan. En plan kan bestå af flere elementer. For det første så er det godt at have nogle konkrete mål. Hvis du gerne vil spise sundere, så er det en god ide at konkretisere, hvad det betyder for dig. Det kan være, at du gerne vil spise mindre fed mad eller måske gerne vil spise flere grøntsager. Når du har fundet ud af, hvad du konkret gerne vil opnå, så sæt konkrete mål. Det kan være 2 dage om ugen, hvor du skal spise salat til aftensmad. Eller 3 dage om ugen, hvor du skal spise vegetarisk til frokost. Ved hjælp af konkrete mål er det nemt at vurdere, hvorvidt du har levet op til nytårsforsættet og vaneændringen bliver nemmere at forholde sig til.  

For det andet, så er det godt at have en plan for hvad du gør, hvis det ikke går helt efter planen. Dette kaldes populært for ‘hvis så’ reglen. Et eksempel er: Hvis jeg tager ud og spiser med mine venner, så skal jeg ikke vælge burger og pomfritter, som jeg plejer, men i stedet tage en salat. Et andet eksempel er: Hvis jeg ikke har tid til at træne 1 time 3 gange om ugen alle uger, så skal jeg træne 20-30 minutter 3 gange om ugen i stedet. 

At have en konkret plan for hvad man gør, når man møder modstand kan være den afgørende forskel mellem succes og fiasko.

Så er du klar til 2021? Og har du lavet nytårsforsæt? Del dine strategier for vellykkede nytårsforsæt med os! 

F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related