TWIFT.DK | UnderholdninG | Sådan bekæmper du vinterdepression

Sådan bekæmper du vinterdepression

Hvert eneste år, når dagene bliver korte, bliver en lang række danskere ramt af vinterdepression. Hvis du er en af dem, der bliver trist, træt og deprimeret, når vinteren kommer, så læs med her. Vi kommer med tips og tricks til at bekæmpe din vinterdepression.

sådan bekæmper du vinterdepression
Lider du af vinterdepression?

Hvad er vinterdepression?

Vinterdepression er en relativt ny sygdom, som først blev beskrevet i 1984. Det tog dog endnu et par år, før den blev bredt anerkendt som en rigtig sygdom. Vinterdepression kan opstå, når en person ikke får nok dagslys. Lys påvirker nemlig signalstofferne serotonin og melatonin i hjernen. De stoffer er bl.a. med til at regulere dit humør, din døgnrytme og din søvn. Mangel på sollys kan betyde, at en person ikke danner nok serotonin, hvilket kan føre til en vinterdepression.

Ofte er vinterdepression kendetegnet ved mangel på energi, træthed, tristhed, øget behov for søvn, øget appetit (især for søde sager) og en manglende lyst til at være social. Symptomerne begynder typisk i slutningen af efteråret og aftager i løbet af foråret, hvor dagene bliver længere og lyset vender tilbage. Folk der lider af vinterdepression opdager det typisk først efter et par år, hvor det samme mønster gentager sig gang på gang. 

Hvor normalt er vinterdepression?

Det er ikke unormalt at bliver påvirket af vejret og heller ikke af mængden af dagslys. Faktisk får ca. 12 % af danskerne symptomer på vinterdepression hvert eneste år. At du føler dig mere træt eller mindre oplagt er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du lider af vinterdepression i klinisk forstand. 

Omkring 2 % af den danske befolkning lider hvert år af en decideret vinterdepression. Uanset om du har alle symptomerne eller blot nogle af dem, så kan du føle et behov for at få mere energi. Det er der heldigvis råd for og faktisk er der flere forskellige metoder til at bekæmpe vinterdepression.  

Hvordan bekæmper du en vinterdepression?

Hvis du er blandt de 12 % af den danske befolkning, som får symptomer på vinterdepression hver vinter, så er der heldigvis hjælp at hente. 

Dagslys, dagslys, dagslys

Det allerbedste du kan gøre, er at sørge for at få masser af dagslys. Det kan være svært, når det er mørkt, når man står op og mørkt når man får fri, men dagslys er den allermest effektive kur. Du kan få din daglige dosis lys med en gåtur i frokostpausen eller ved at sørge for, at der kommer masser af naturligt lys ind hvor du arbejder og i dit hjem. Selv hvis det er overskyet, så får du noget ud af dagslyset – særligt om morgenen og formiddagen. Derudover så kan en god lang gåtur eller cykeltur, de dage hvor du har fri, også være en god ide. 

Prøv en lysterapi-lampe 

Hvis du har svært ved at finde tid til komme udenfor i dagslyset, så kan et alternativet være en lysterapi-lampe. En lysterapi-lampe indeholder den rigtige slags lys og kan derfor være med til at forebygge og behandle vinterdepression. For at få optimal effekt bør du gå efter en lampe med en belysningsstyrke på 10.000 lux, som er CE-mærket.

Lampen bør bruges en halv til en hel time om dagen og de fleste vil opleve en effekt efter 10 til 14 dage. 

Tænd lys derhjemme

Et andet godt råd, det er at sørge for at tænde rigeligt med lys derhjemme. Elektrisk lys er normalt ikke nok til at forebygge vinterdepression, men alt lys er godt mod vinterdepression. Derudover så er det en god ide, at trække gardinerne fra og hive persiennerne op, så du får naturligt dagslys ind i dit hjem. 

Spis sundt

Det er altid godt at spise sundt og varieret. Hvis du lider under symptomer på vinterdepression er der visse studier, som viser, at fiskeolie kan have en effekt. Så måske skulle du skifte bøffen ud med fisk eller få fat i nogle fiskeoliekapsler. Derudover viser visse studier også, at personer som mangler D-vitaminer og B-vitaminer kan få depressive symptomer. 

Dyrk motion i det fri

Sidst men ikke mindst, så kan det være en god ide at få masser af motion og gerne udenfor. Motion er kendt for at give øget velvære og energi, og udløser desuden glædesstoffer i hjernen. Hvis motionen oven i købet foregår udenfor vil du også kunne få et par af vinterens begrænsede solstråler. Så bind løbeskoene og få energien tilbage!

F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related    F$cking related   F$cking related